رد کردن لینک ها

طراحی ۸۰ پروژه کلان در کشور برای رونق حوزه کشاورزی و غذا

به گزارش آستان نیوز، سید رضا فاطمی امین در مراسم افتتاح نخستین «مجتمع دام‌پروری اصلاح نژاد و تولید فرآورده‌های ژن دار شرق کشور» بیان کرد: این پروژه‌ها در ۲۴ موضوع تعریف شده که یکی از این موارد، فراورده‌های ژنتیکی دام است.
وی ادامه داد: از ۸۰ پروژه مذکور، حدود ۳۰ مورد در حال اجرا است که برای کشور عمدتاً یا نقش آزمونه را دارد و یا همچون موضوع گله ممتاز می‌تواند کل نیاز کشور را تأمین کند و نیز در مراحل بعدی با مخاطره کمتری می‌تواند توسط بخش‌های غیردولتی توسعه پیدا کند.
مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به ترسیم نقشه راه در بخش کشاورزی و غذا خاطرنشان کرد: سازمان اقتصادی رضوی در برنامه‌ای ۵ ساله تا سال ۱۴۰۳ می‌تواند به‌جایی برسد که حدود ۴۸ درصد از محصولات بالادستی را تولید کند.
وی ادامه داد: تراز تجاری در حال حاضر منفی ۶ میلیارد دلار است که در صورت تحقق این امر به تراز تجاری ۲۴هزار میلیارد دلار خواهیم رسید.
فاطمی امین بابیان اینکه در موسسه دام‌پروری صنعتی قدس رضوی چندین پروژه مهم در حال اجرا است، گفت: افتتاح مجتمع دام‌پروری، اصلاح نژاد و تولید فرآورده‌های ژن دار یکی از آن‌ها به شمار می‌رود، همچنین پروژه دیگری درزمینهٔ خوراک دام تا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: در پروژه مربوط به خوراک دام، کارایی بسیاری از اقلام خوراک دام ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
فاطمی امین افزود: زمانی که ۷۰ درصد خوراک دام کشور وارداتی است و ۷۰ درصد قیمت گوشت و شیر را خوراک دام تشکیل می‌دهد، بدین معنی است که قیمت دلار به‌طور مستقیم در قیمت گوشت و شیر تأثیر دارد.
وی بابیان این‌که راه‌اندازی نخستین مجتمع دام‌پروری، اصلاح نژاد و تولید فرآورده‌های ژن دار می‌تواند تا ۷۰ درصد وابستگی کشور به فرآورده‌های ژنتیکی دام سنگین را برطرف کند، گفت: این پروژه نه‌تنها در سطح استان و کشور، بلکه در غرب آسیا بی‌نظیر است.
فاطمی امین ادامه داد: در گله ممتاز، ۵ تا ۶ نسل دام‌ها بررسی وبرترین ویژگی‌های ژنتیکی دام‌ها در یک گله سازمان‌دهی شده است.
وی با اشاره به برنامه‌های کلان سازمانی اقتصادی رضوی در حوزه کشاورزی و غذا تصریح کرد: هدف‌ها و مأموریت‌ها بر اساس موضوعاتی همچون امنیت غذایی، سلامتی زیستی، سلامت تغذیه‌ای و همچنین خط مشی‌هایی که مهم ترین آن‌ها بحث استقلال مالی کشور هستند، پایه‌ریزی شده است.

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه