رد کردن لینک ها

مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

زنجیره تامین  Supply Chain یکی از مفاهیم کلیدی در مدیریت لجستیک و همچنین مدیریت بازاریابی است.

مدیریت زنجیره تامین دسترسی سریع برای تامین کننده و مصرف کننده را میسر می سازد.

چیزی که مدیریت زنجیره تامین Supply Chain Management را بسیار پر اهمیت می سازد؛ برنامه ریزی، پیش بینی و تدارکات برای تقاضای بازار است. بدون یک زنجیره تامین قوی هرگز نمی توان موفقیتی در بازاریابی کسب نمود.

SCM شامل مجموعه ای از فعالیت ها و فرآیندهای کلیدی است که با هدف کارآمدی (صرفه جویی و کاهش هزینه و غیره) و انجام به موقع، در سازمان صورت می گیرد و در صورت ایجاد خللی در این فرآیند محصول نمی تواند به درستی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

جریان SCM

در صورتی که هدف زنجیره تأمین دسترسی آسان و سریع به محصول از طریق کارآمدی و تحقق به موقع تقاضای مشتری باشد، چگونه این اهداف محقق می گردد ؟

بدیهی است، شما نیاز به آگاهی از جریان موثر محصولات از نقطه شروع به نقطه مصرف دارید. نمودار زنجیره تامین مواد غذایی تازه را در نظر بگیرید. جریان دو طرفه اطلاعات و داده ها بین هر دو سمت در زنجیره تامین باعث می شود دیدگاه تقاضا و تشخیص سریع مشکلات را بهتر بتوان درک نمود. مدیران زنجیره تامین نیاز به تصمیم گیری خوب و بهینه در مورد چگونگی و نحوه خرید، دارند.

البته جریان های دیگر نیز در این زنجیره مهم هستند. در نقش تامین کنندگان، شرکت ها علاقه مند به جریان های مالی هستند؛ تامین کنندگان می خواهند محصولات و خدمات خود را در اسرع وقت و بدون هیچ زحمتی در اختیار بازار قرار دهند. گاهی اوقات نیز لازم است که محصولات را از طریق زنجیره تامین برای بازگشت، تعمیر، بازیافت یا دفع آن حمل و نقل کنیم.

به دلیل تمام فرایندهایی که باید در انواع مختلف شرکت های موجود در بازار در نظر داشته باشیم، هر شرکت نیاز به مدیریت زنجیره تامین برای کمک به بهبود جریان های محصول، اطلاعات و پول خود دارد. این فرصت برای شما طیف گسترده ای از گزینه های حرفه ای SCM را به همراه خواهد داشت!

رویکرد جدیدی که در سال های اخیر بر میدیریت عملیات حاکم شده، رویکود مدیریت زنجیره تامین SCM است. زنجیره تامین شبکه ای از تسهیلات و مراکز توزیع است که وظایف تهیه و تدارک مواد خام، تبدیل آن به محصولات نهایی و واسطه‌ای و توزیع این محصولات نهایی به مشتریان را انجام می‌دهد.

امروزه شرکتها نیازمندند تا یکپارچگی منظمی را در تمام فرایندهای تولیدی- از ماده خام تا مصرف کننده نهایی – ایجاد کنند. مدیریت زنجیره تامین به عنوان یک رویکرد یکپارچه برای مدیریت مناسب جریان مواد و کالا، اطلاعات و جریان پولی، توانایی پاسخگویی به این را داراست. و جایگاه اطلاعات و تکنولوژی موثر و کاراشدن فرآیندها در مدیریت زنجیره تامین امری بدیهی می باشد.

مدیریت زنجیره تأمین از جمله موضوعاتی است که در قرن حاضر توجه بسیار زیاد شرکت‌های تولیدی و غیر تولیدی را جهت کاهش هزینه‌ها و یا افزایش سود و کارایی بیشتر سازمان به خود معطوف داشته است.

«فرانکو اکویلا»، مدیر عامل شرکت Iplayco در بریتیش کلمبیا است. کسب و کار او در سال 1999 فعالیتش را شروع کرد و اینک بسیار موفق است و مشتریانی در بیش از 55 کشور جهان دارد.

شرکت IPlayCo  شرکت بین المللی طراحی سفارشی، ساخت انواع مناطق بازی در محیط داخلی و ایجاد تم برای کودکان نوپا، دانش‌آموزان و بزرگسالان است. او می‌گوید: ما برخلاف بسیاری از تولیدکنندگانی که ابتدا به مشتریان وعده می‌دهند بعد با تامین‌کنندگان‌شان به‌دنبال راه‌حل می‌گردند، عمل می‌کنیم. ما هرگز بدون مشاوره با تامین‌کنندگان، به مشتریان خود وعده‌ای نمی‌دهیم.

مدیریت زنجیره تامین

          «ما هرگز بدون مشاوره با تامین‌کنندگان، به مشتریان خود وعده‌ای نمی‌دهیم.»   

در کشورمان ایران نیز نیاز اساسی به مدیریت زنجیره تامین وجود دارد و در این راستا شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی پیشرو هست.

بازگشت به بالای صفحه