
دکترفاطمی امین با بیان این که کشورهای اطرافی که با آن ها تبادلات تجاری داریم، سالانه حدود ۲۴ میلیارد دلار واردات دارند، گفت: این در حالی است که ایران تنها حدود یک درصد از این رقم را تامین می کند. وی ادامه داد: کشور روسیه تنها ۴۰ میلیارد دلار مواد غذایی وارد می کند که از این رقم ۸ میلیارد دلار به واردات میوه و سبزی اختصاص دارد، در صورتی که ایران تنها ۱۰ میلیون دلار به این کشور صادر می کند اما سهم ترکیه ۸۰۰ میلیون دلار می باشد که این امر نشان دهنده فقدان مدیریت زنجیره است. دکتر فاطمی امین با اشاره به مشکلات موجود در زمینه صادرات کیوی تصریح کرد: در زنجیره کیوی، مدیریت زنجیره به خوبی انجام نمی شود، به عنوان مثال صادرات کیوی تا شانزدهم مهر ماه ممنوع اعلام شده است به این دلیل که احتمال این که قند کیوی به حد نصاب نرسیده باشد وجود دارد. وی ادامه داد: شانزدهم مهر به صورت آنی صادرات کیوی آزاد اعلام می شود و ۲۰۰ کانیتر با هم روانه روسیه می شود، بدین ترتیب کیوی که می توانست به قیمت ۶۰ دلار به فروش برسد، به یک دوم قیمت یعنی ۳۰ دلار فروخته می شود. دکترفاطمی امین درباره عملکرد شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی در موضوع مدیریت زنجیره تامین محصول کیوی تصریح کرد: پس از بررسی این شرکت در خصوص بازار روسیه مبنی بر کمبود تابش نور آفتاب در این کشور و نیاز مردم به ویتامین c، به این نتیجه رسید که امکان تولید فلفل دلمه ای با شرایط اقلیمی در روسیه وجود ندارد، در ادامه با بررسی های صورت گرفته ابعاد و رنگ محصول مورد پسند مشخص شد و در نهایت این شرکت با گلخانه ۶ هکتاری نیمه تعطیلی در بوشهر و همچنین طرف روسی قراردادی منعقد کرد. وی ادامه داد: با توجه به این که این شرکت، مدیریت زنجیره تامین را بر عهده داشت، مشاوره در خصوص نوع بذور مورد استفاده، نحوه کاشت، برداشت، بسته بندی و حمل و نقل را بر عهده گرفت؛ بدین ترتیب در سال نخست ۵۰۰ تن، سال دوم هزار تن و سال سوم هزار تن فلفل دلمه ای به روسیه صادر شد. مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی افزود: در سال نخست طرف روسی پس از دریافت ۵۰۰ تن، هزینه آن را پرداخت کرد، در حالی که پس از آن قرارداد ۲ هزار تنی با شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی منعقد و حتی ۵۰ درصد قرارداد را نیز به صورت پیش پرداخت کرد. وی اشتغال را از جمله مزایای مدیریت زنجیره تامین عنوان کرد و گفت: این امر باعث شد تا این گلخانه ۶ هکتاری و نیمه تعطیل، ظرفیت خود را افزایش دهد. دکتر فاطمی امین با بیان این که در صادرات ۳ عامل قیمت، کیفیت و مقدار در زمان مناسب دخیل هستند، گفت: فروشگاه های زنجیره ای در روسیه ۱۰ هزار شعبه دارد که گردش مالی آن ها از گردش مالی نفت کشورمان بیشتر است، آن ها به دنبال دریافت به صورت وانتی نیستند، بلکه به دنبال آن هستند که در طی مدت مشخص، حجم مشخصی از محصول را در فواصل زمانی منظمی دریافت کنند. وی درباره ایجاد مدیریت زنجیره تامین برای میگو توسط شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی گفت: در کشور سواحل خوبی برای پرورش میگو وجود دارد اما بنا به ذائقه و شاید قیمت، این محصول در کشور تقاضای کمی دارد. مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی ادامه داد: با توجه به این که خوراک مصرفی میگو در کشور یک دوم مصرف خارج از کشور است، این شرکت خوراک اولیه را از خارج وارد کرد، سپس خوراک نهایی در کارخانه تولید خوراک میگو تولید شد و در مزرعه ای در شهر میناب مورد استفاده قرار گرفت که در نهایت مدیریت زنجیره تامین باعث تولید ۷۰۰ تن میگو شد. وی افزود: این میگو در ویتنام بسته بندی شد و در چین به فروش رسید، بدین ترتیب زنجیره ای ایجاد شد که باعث استفاده از ظرفیت خالی در شهر میناب، اشتغالزایی، تولید، صادرات و در نهایت سودآوری شد.


