رد کردن لینک ها

گزارش ویژه (2) شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی؛ یک تجربه عملی

شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی با هدف توسعه صادرات (به ویژه در روسیه، هند و عراق) و تأمین نهاده های مورد نیاز تولید و تنظیم بازار داخل از مهرماه سال ۹۷ فعالیت خود آغاز نموده و چندین زنجیره را شکل داده است که نتیجه آن افزایش تولید، اشتغال، کیفیت، کاهش قیمت و بهبود توزیع سود بین عوامل زنجیره بوده است.

زنجیره میوه و سبزیجات

هدف از تشکیل این زنجیره افزایش صادرات با بهره گیری از بذر، کود و سم و مدیریت کشت بر مبنای استانداردهای بازار هدف و نیز بهترین روش فرآوری و بسته بندی و صادرات با قیمت ثابت و کیفیت مناسب در زمانهای تعیین شده و در قالب خرید از کشاورز به نحوی که رضایت کامل کشاورز را به دنبال داشته باشد، متوازن با تأمین نیازهای داخلی و عرضه مستقیم محصول به مردم از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای بوده است. خرید کل محصول باغ یا گلخانه و فرآورده مناسب و بسته بندی درست، علاوه بر اینکه تثبیت قیمت و امکان انجام تعهدات زمانی و کیفی را به همراه دارد، به دلیل بهره­گیری از ضایعات و نیز محصولات درجه سه موجب اقتصادی­تر شدن فرآیند فروش داخل محصولات و کمک به توسعه صادرات در کنار تنظیم بازار داخل خواهد بود. یکی از نمونه های زنجیره محصولات کشاورزی زنجیره تولید و فروش محصول فلفل دلمه ای رنگی با هدف کسب سهم شایسته در بازار کشور روسیه می باشد.

زنجیره گوشت و خوراک دام

هدف از تشکیل این زنجیره مدیریت تأمین خوراک دام از طریق مجاری مطمئن و نیز بومی سازی بخش قابل توجهی از واردات به صورت ارزان ‌قیمت و در نتیجه افزایش راندمان کیفیتی و قیمتی گوشت قرمز مصرفی مردم و نیز توسعه تولید، صادرات و جایگزینی گوشت آبزیان با گوشت قرمز در کشور می باشد. با هدف کاهش قیمت تولید گوشت و افزایش کیفیت و بهره وری تولید، هریک از حلقه های زنجیره بررسی و ساز و کارهای بومی لازم جهت رفع چالش ها و کاهش وابستگی در هریک از حلقه ها طراحی و پیاده سازی گردید. جایگزینی مصرف آبزیان با گوشت قرمز در کنار توسعه تولید با قیمت مناسب و در نتیجه صادرات بیشتر محصولات دریایی یکی از عملکردهای زنجیره تأمین در مورد گوشت بود. واردات مواد اولیه تولید غذای میگو از هند، پروار بندی و صید و بسته بندی در مناطق محروم هرمزگان و طراحی ساز و کارهای لازم برای صادرات به کشورهایی نظیر چین و سپس واردات کالاهای اساسی مورد نیاز از محل ارز حاصله در این کشورها، افزایش سود، ایجاد اشتغال و توسعه ارز آوری را به دنبال داشته است.

زنجیره صنایع شیمیایی

 هدف از تشکیل این زنجیره ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز با فعال سازی ظرفیتهای خالی و نیمه تعطیل واحدهای پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی و صادرات محصولات تولیدی و در مقابل تهاتر و واردات مواد اولیه مورد نیاز بخش های مختلف کشور می باشد. هدف از تشکیل این زنجیره : افزایش صادرات بنا بر تجربه موثر و بازخورد مثبت عملکرد شرکت در زمینه :

  • تأمین نهاده­های کارخانجات
  • محرومیت زدایی
  • سود آوری مناسب

این ایده در آستان قدس رضوی به سرعت رشد کرده و همانند یک “استارت آپ” به سرعت از دوران جنینی به دوران رشد رسیده و هم اکنون در حال گذار به دوران بلوغ می باشد. نقش آفرینی هایی که در سال اول بخشی بنگاهی و منطقه ای بودند، امروز به نقش آفرینی های ملی و حاکمیتی تبدیل شده و در افق نزدیک به اثرگذاری های بین المللی تبدیل خواهند شد. همه اینها گواهی است بر این مدعا که مدیریت زنجیره تأمین یک طرح تئوری جدید روی کاغذ نیست، بلکه یک مدل جا افتاده و آزمایش شده ای است که سالهاست در جهان و بعضا موردی بسیار محدود در داخل کشور بهره گیری میشود. مهمتر از ارقام فوق الذکر بیان این نکته است که: یک مفهوم تئوری و یک راه حل پیشنهادی حل مشکل اقتصادی به صورت عملیاتی در ابعاد محدود پیاده‌سازی شده و در حال تبدیل به یک مدل و الگو برای تعمیم و ابعاد گسترده و ملی است. رایزنی با وزارت خانه های ذیربط، تلاش برای ایجاد انجمن و اتحادیه صنفی، تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز، تلاش برای تطبیق نظام حسابداری و تأمین مالی کشور با این الگو و ترویج آن در نهادهای عمومی و خصوصی از جمله اقدامات ما برای تکثیر زنجیره های تأمین در کشور است؛

  • تدوین آیین نامه صحیح ایجاد و تعیین نقش این نهادها در اقتصاد و تجارت کشور (وزارت صمت)
  • تدوین آیین نامه بهره گیری از توان این نهادها در مدیریت درست منابع مالی تخصیصی تولید و تجارت کشور (وزارت اقتصاد و دارایی)
  • طراحی مدل های تخصصی شرکت های مدیریت زنجیره تأمین در حوزه های تخصصی (وزارت کشاورزی، وزارت نفت، وزارت صمت و…)
  • راه اندازی اولیه چندین مجموعه مشابه توسط نهادهای عمومی و تعمیم آن به بخش خصوصی (نهادهای عمومی نظیز ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، سازمان اقتصادی کوثر، شستا، سازمان های تعاونی روستایی و …)

این گزارش ادامه دارد…

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه